Zašto tajne službe ne vole knjige, ali vole računala

Elektronički uređaji za čitanje i e-knjige su sve popularniji. Neki u tome vide veliku opasnost.

3.11.2014.
9:44
VOYO logo

"Što jače napreduje centralizacija servera, što više pristupa informacijama imaju tajne službe i policijske institucije, to je vjerojatnije da će iz sustava biti izbačene nepoželjne ili misli koje se ne uklapaju u poželjan koncept. Ako sve još bude postojalo samo u digitalnom obliku, to onda znači da trebam samo još jednu naredbu da ta informacija praktično prestane postojati"; ovako govori njemački profesor književnosti Roland Reuß koji u digitalizaciji književnosti i cjelokupnog znanja vidi veliku opasnost.

'Veliki brat' i knjige

Ovaj teoretičar književnosti i profesor novije njemačke književnosti na sveučilištu u Heidelbergu skeptičan je prema digitalnoj revoluciji koja je zahvatila i knjigu. U interviewu koji je dao za Deutsche Welle, prof. Reuß, samtra da uporaba računala nije ključan problem prilikom uvođenja digitalne tehnologije u svijet knjiga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kod internetskih publikacija ili publikacija e-knjiga problem se sastoji u tome da se ti publikacijski oblici biraju zato jer ih se smatra izuzetno jeftinima. Dakle, kada kupujete u H&M-u, nemojte očekivati da će odjeća biti napravljena od najboljih materijala. Takvu sličnu situaciju imamo i u nakladništvu. Sad imamo medij koji je označen kao 'jeftin'. Tako su svi ekonomski aspekti, koji se povezani s uporabom ovih medija, usmjereni prema malenoj cijeni. To se primjećuje prije svega kod ugode čitanja. E-knjige se glasno hvale kako tamo možete po volji prilagoditi veličinu slova. To je samo pola istine. Druga je polovica da su prije u poznatim izdavačkim kućama, kao što su Suhrkamp ili S.Fischer, radili tipografski dizajneri koji su mnogo toga znali o dizajnu slova i teksta. Oni su točno razmišljali, koja slova i koji slog im je potreban za određeni sadržaj, kako bi ga čitatelj mogao shvatiti. To sve košta, jer je napravljeno od visokoobrazovanih, estetski školovanih dizajnera koji se razumiju u ljudsku podsvijest. Digitalni sektor briše taj izdatak. Ne želi potrošiti novac za to", ističe ovaj profesor.

Zašto treba čuvati 'obične' knjige?

Štoviše, mračnu slutnju "vrlog novog svijeta" dao je već 2012. u svom djelu "Na kraju hipnotičkog transa " (Am Ende der Hypnose). U toj knjizi odgovara na pitanje što bi tajne službe sve mogle učiniti sa svijetom medija?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tada se još nije čulo što je rekao Edward Snowden. Onda su ljudi još uvijek mislili da je Google neka vrsta proroka, mesijanskog stroja. Od kako sam to napisao, ipak se proširila sumnja kad je riječ o tradiciji znanja i njene povezanosti s medijima. Otkriće Snowdena je tu bio značajan čimbenik. Ali trebalo je samo zbrojiti dva i dva da bi se došlo do tih stvari", govori Reuß i dodaje da je riječ o "centraliziranom sustavu nadzora".

"Imamo posla s centraliziranim sustavom nadzora; ako njemu povjerimo naše tekstove, onda je jasno da kad se računala mogu identificirati sa njihovim IP brojevima, da se onda mogu i pratiti svi pokreti i tko to čita u mreži. To je opasno. To se vidjelo već 2012. jer se već početkom 21. stoljeća mogla naslutiti ta opasnost."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje DW, zašto onda treba čuvati "obične" knjige, Reuß odgovara:

"Ako nekakvu zahtjevnu literaturu ili tekstove književne vrste ostavite samo digitalnim medijima, dakle ako nema analognog "Back-Up-a" u obliku pisanog teksta, onda ćete uvelike potkopati tradiciju pisane riječi u čitavom zapadnom svijetu. Već i zbog toga jer je izuzetno lako filtrirati i zabraniti neke informacije i neke tekstove u svjetskoj mreži. Obzirom da demokratska javnost uopće nema mogućnost tu nekako intervenirati, tako postaje i moguća cenzura i upravljanje informacijama vođeno određenim interesima i što onda veoma jasno utječu na ono što će se čitati. To nitko ne može željeti."

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo